Više od laži - prvi deo * Najlepše mesto na svetu * (i šarena grupa gadova pod nazivom "klub ljubitelja Marija Roate")

gorran's picture

Šibenik - mesto neobičnog preplitanja elemenata: kamena, vode, svetlosti. Beskrajan lavirint kanala, prolaza, ostrvaca, rtova. Beskrajan katalog izuzetnih prizora.
KornatiAli, nikad ovde nije bilo idilično. I potpuni stranac može odmah osetiti koliko je ova lepota, tako darežljiva za pogled, istovremeno i škrta u sredstvima za život. Na ovoj slici iz okoline Primoštena, zapazićete - osim marine sa impresivnim brojem usidrenih jahti - čuvene terase po brdima. PrimoštenKontinentalci najčešće smatraju veoma smešnom priču kako su tamošnji seljaci u košarama na leđima donosili zemlju sa preko deset kilometara udaljenosti i nasipali u svoje pomno ozidane kamene terase da bi zasadili neku poljoprivrednu kulturu.
Nije bila u pitanju neka dokona ekscentričnost. Motiv je jednostavan, i zove se:
glad.
(zapamtite ovu reč).

Skradin
Ipak, život je tekao, savladavajući teškoće. I tkao svoju sopstvenu lepotu i dubinu, negovao sopstvenu toplinu. Prelepi prizori Šibenika za mene su samo kapija kroz koju ulazim u taj dublji svet, izatkan od niti sećanja, likova i doživljaja, upletenih ujedno sa nitima bajki i snova. Za mene ožive glasovi iz daljine i iz dubine, iz dalekih prostranstava i iz vrtloga nataložene podsvesti.
Oživi priča o prokletom i osionom velikašu Gavanu koji je povredio sirotu devojku, pa ga je Bog kaznio potopivši njegov dvorac i imanje. Tako smo dobili biser zvani Prokljansko jezero, kojim danas prolaze preko milion evra vredne jahte na svakih pet minuta.Skradinski buk
Oživi priča o devojci-lepotici koju su roditelji hteli udati za nedraga, za lokalnog bogataša, i tako joj obezbediti bezbrižnu budućnost - a ona je sve to odbacila, i, noć pred svadbu, iskrala se kroz prozor i pobegla za siromašnog mladića iz susednog sela - Zatona.Zaton
Na ovom mestu u bajci dođe ono "i živeli su srećno i zauvek". A u životu je malo drukčije. Dođe petoro dece, pa onda muž umre vrlo mlad ostavivši nevestu da se brine o gomili dečurlije. Da radi u polju, oko stoke, u kući, oko dece... Srećom, ovde opet, valjda direktno iz sveta bajke, stupa na scenu dobro, u vidu, izdržljivosti, upornosti, marljivosti, nenarušive vedrine koja prevladava sve životne teškoće.
I tako 45 godina. A kad je došlo vreme za umiranje, nevesta iz bajke - sad već starica - imala je jednu želju: da joj, kad je budu sahranjivali, ostave burmu ("viru", kažu Dalmatinci) - "da moj Ante zna da sam ostala njegova".
Tako se moja baka ponovo vratila u bajku. Zato ja kad dođem u Šibenik ponovo vidm tu scenu kad se njih dvoje, moji baka i deka, negde na nekom oblaku u rajskom naselju, ponovo sreću, sa suzama radosnicama, shvatajući da će sad ponovo biti zajedno. Ovaj put zauvek, kao što i treba da bude.
Zatvaram ovu kapiju u svet bajki i otvaram drugu: u stvarnost bola i patnje, u svet užasa.Spomen ploča u Tisnom U Tisnom - gde je moja baka rođena - stoji ova spomen-ploča. U svakom selu ima takva. U Zatonu, gde je živela, stoji ova sa 157 imena poginulih boraca-partizana i 56 žrtava fašističkog terora. U gradu Šibeniku ima desetak takvih ploča. Malo je poznato - namerno je malo poznato - koliki je doprinost Dalmacije u ratu protiv fašizma. Malo je poznato da je opština Šibenik na prvom mestu u bivšoj Jugoslaviji po broju boraca koji su učestvovali u bici na Sutjesci - 1316, od kojih je 535 poginulo. (Poređenja radi, na Sutjesci se borilo 67 boraca iz Beograda, a 21 je poginuo,)Spomenik u Zatonu
Ali, to je bilo njihovo svesno opredeljenje, svesna žrtva. Ovaj put zanimaju me oni drugi, koji su nastradali ni krivi ni dužni - žrtve fašističkog terora. Zaton je - kao i druga mesta u Dalmaciji - za vreme okupacije bio podvrgnut brojnim merama terora:
- streljanju talaca: jednom prilikom, 13.7.1943, streljano je za odmazdu, a bez ikakve krivice, 18 devojaka i mladića iz sela (na slici je spomenik).Spomenik streljanim taocima u Zatonu
- internaciji i deportaciji: svi vojno sposobni stanovnici, pa i šire (čak i dečaci i devojčice od 14 godina) do kojih je okupator mogao doći, internirani su u logor na ostrvu Molat, gde su držani u neljudskim uslovima.
- ograničavanju kretanja i iscrpljivanju glađu: celo selo opasano je bodljikavom žicom, a za izlazak na rad u polje bila je neophodna specijalna dozvola, koju mnogi nisu dobili. Zato je u selu vladala glad. Sve u skladu sa aktom komandujućeg italijanskog oficira, generala Marija Roate, komandanta italijanske Druge armije, u kome kaže da "Za ostale porodice koje su u srodstvu sa licima odbeglim u šumu trebalo bi pristupiti redukciji u izdavanju namirnica, - postaviti načelo da se takvima ne mogu uopšte izdavati uverenja ili propusnice ili drugi dokumenti potrebni za putovanje. "
Usled toga su u selu ljudi umirali od gladi. Usled toga na spomeniku iznad spiska 56 žrtava fašističkog terora piše "ubijenih ili umorenih glađu".
Ali, ko je uopšte taj general Mario Roata? I zašto je on uopšte bitan?
Dobro, nije on bio ni tako mala riba - od februara 1942. do februara 1943. bio je komandant italijanske Druge armije, šro znači operativni komandant u italijanskoj okupacionoj zoni u Sloveniji, Hrvatskoj, BiH i Boki Kotorskoj. Posle je bio komandant na Siciliji, pa Musolinijev načelnig generalštaba. Evo ga na slici kako razgleda rezultate svoje politike.Mario Roatta
Državna komisija za ratne zločine zainteresovala se za njega još pre kraja rata. Preporučujem da pročitate ove živopisne materijale u kojima se dotični spominje:

Saopštenje br. 1
Saopštenje br. 7
Saopštenje br. 40
Saopštenje br. 43
Saopštenje br. 45
Saopštenje br. 47

Naravno, ništa od ovoga nije impresioniralo italijanske sudove. Ali, oni su imali pik na njega za neke druge grehove, iz vremena dok je bio šef službe bezbednosti, i komandant italijanskog ekspedicionog korpusa u Španiji tokom građanskog rata. Suđeno mu je, ali je za vreme suđenja uspeo da pobegne u Španiju. U odsustvu je osuđen na doživotnu robiju. Posle ga je zakačila opšta amnestija, i umro je 1968. Ovde ima malo više o njemu:

Time
Italy's bloody secret
Wikipedia

Pa, dobro, još jedna protuva se izvukla, ali šta je tu novo, pitaćete. Ionako je mrtav već skoro 40 godina.
Evo šta je novo: pre pet godina sastala se grupa likova, sastavila opskuran tekstić, rukovodeći se principima "nemoj slučajno da bude nešto istinito" i "ako je uvredljivo i sramno, utoliko bolje". U tom tekstiću, po principu "simil simili gaudet" sinjor đenerale Roata našao je sebi zapaženo mesto.
Evo malo o Roati
Po ovoj anti-bajci, matori zlikovac Roata se maltene borio protiv fašizma, živo sarađujući sa "srpskim vođama".

On je "javno oblačio, naoružavao, plaćao i svrstavao u svoje jedinice ljude njima neprijateljski raspoložene koji će, čim im se bude pružila zgodna prilika, povesti borbu protiv njih. Tako je počela jedna komplikovana i složena politička igra koja se, ipak, neće realizovati." Em složeno, em komplikovano, em se neće ni realizovati.
Kad je on došao, od silnog oduševljenja "velika većina četnika povlači se u svoja sela i prelazi na teritorijalni način ratovanja."
Znači, imamo matorog Roatu koji tajno ratuje protiv svoje vojske, ali se to neće realizovati, i "Srbe", koji još tajnije ratuju protiv ... fašizma? Ma nee - fašisti ih naoružavaju da bi se jednom, kad sve sklope svi horoskopski znaci, počeli da ratuju protiv njih. Zato što su fašisti u stvari antifašisti. Komplikovano, bogami, a i složeno...

Ali, s kim će "Srbi" da ratuju u međuvremenu, dok ne dođe do onoga što se "ipak, neće realizovati"? Pa, to nije tako komplikovano. Samo, u tekstiću ne piše. Ako ipak imate želju da se informišete, od sveg srca preporučujem dva teksta o pohodu "Srba" na poljička sela 1.10.1942.
Prvi je iz knjige Sibe Kvesića, a drugi
iz knjige Jove Popovića.
Primer rečito opisuje "antifašističku" aktivnost "Srba" i "Srpskih vođa" - u ovom slučaju Mane Rokvića, u tom periodu ortaka popa Đujića.
Pritom, ovo ni u kom slučaju nije neki izolovani incident - naprotiv, to je tipičan primer onoga što su četnici radili na dnevnoj bazi, od početka do kraja rata.
Pa čak i kad je Italija kapitulirala, a Roata pobegao "srpski vođi" ostali su verni ovom "modelu" "borbe protiv fašizma": naoružavani od Nemaca pustoše partizanska sela. Evo jednog - jednog od stotina - dokumenta iz tog vremena: Izveštaj kapetana JVUO Franca Kovača od 23. februara 1944.

Znači, sve što piše u ovom bizarnom tekstu koji iznenada ponovo otkriva generala Roatu je dosledno gola laž. Ali, to je još najmanji preblem! Autori su;
1) Uvredili sve žrtve monstruoznog generala i njegovih "srpskih" pomagača - a njih je na desetine hiljada
2) Uvredili srpski narod, izjednačavajući ga sa grupicom bednih zlikovačkih otpadnika
3) Ubacili novo seme razdora u - ionako napete - međunacionalne odnose
4) I najgore, krvavi nož fašističkog terorizma gurnuli u ruke našoj deci

Sad, vi verovatno mislite da autori ovog gnusnog pamfleta - u kome je ova epizoda o antifašističkom generalu Roati i njegovim srpskim fanovima samo jedna iz čitavog obilja - vi dakle pretpostavljate da oni nisu imali smelosti i drskosti da se potpišu ispod njega.

Ma neeee... Evo, lepo piše. Autori: Kosta Nikolić, Nikola Žutić, Momčilo Pavlović, Zorica Špadijer

Sad, vi verovatno pretpostavljate da je naučna zajednica odbacila ovu zlu i opaku glupost?

Ma neee... Evo, imaju i recenzenti:
dr Dragoljub Živojinović, redovni profesor Filozofskog fakulteta u Beogradu
dr Milan Vesović, naučni savetnik u Institutu za savremenu istoriju u Beogradu
Rako Tomović, profesor istorije u Gimnaziji u Zrenjaninu
Redaktor
dr Predrag J. Marković, naučni savetnik Instituta za savremenu istoriju u Beogradu
Urednici
Nebojša Jovanović
Jasmina Milanović
Odgovorni urednik
Nebojša Jovanović

Sad, vi verovatno pretpostavljate da je država ignorisala i marginalizovala ovu malignu podvalu?

Ma neee... To je Zavod za udžbenike štampao kao udžbenik za đake. A država Srbija založila svoj autoritet da oni sve to lepo nauče i usvoje. Pobrinula se da oni, kad na času odgovaraju istoriju za ocenu, za peticu moraju propisno da izvređaju žrtve fašizma, izrugaju se antifašističkoj borbi, kao i elementarnoj logici i moralu.

Država Srbija naterala je generaciju za generacijom, svake godine po 50.000 đaka, da pljune na spomenik žrtvama u Zatonu, Gatama, Dubravi, Bilicama, Vrgorcu i stotinama drugih idiličnih mesta.

Što je naravno naišlo na energičan otpor. Nevladinog sektora. Političkih partija evropske orijentacije. Slobodoumnog građanstva.

Trt.

Aristokle's picture

Odlican blog, Gorrane. U

Odlican blog, Gorrane. U sustini, tesko je bilo sta smisleno napisati, a da u tvom tekstu vec nije detaljno analizirano. Tragicno je da se antifasisticka borba u II sv. ratu na ovako strasan nacin izlaze poruzi, da se osvedoceni i dokazani fasisti post mortem proglasavaju antifasistima, i da cela ta paklena ujdurma nalazi zvanicnu drzavnu podrsku u Srbiji.

urban_revolt's picture

chetnicha chitanka za maturante...part2...

odlican tekst...

smrt fashizmu u skolama...

Krass's picture

Mrzim italic, pa zato ovde.

.
Na sajtu Pakta za Stabilnost ovaj udžbenik stoji kao "odobren":

History teaching in Serbia: List of the approved history textbooks for primary and secondary schools for 2006/2007
...
3.2. List of history textbooks approved in secondary schools:
ISTORIJA ZA TRECI RAZRED GIMNAZIJE, PRIRIDNO-MATEMATICKOG SMERA I ZA CETVRTI RAZRED GIMNAZIJE DRUSTVENO-JEZICKOG SMERA
Authors: Kosta Nikolic, Momcilo Pavlovic, Nikola Zutic, Zorica Spadijer

grehopadna's picture

detinci?

Grade VII
DETINCI, MATERICE, OCI- Istorijska citanka sa radnom sveskom.
Historical workbook, with the exercise book.
AUTHORS: Rados Ljusic

p2of 7 na linku from krass' post.

ok. kapiram da deca treba da budu pametnija od prethodnih generacija, recimo moje bratstvoijedinstvo-is dead-ratno-tranzicione, pa valjda ova sadasnja pametnija deca znaju sta su to detinci, a ja pojma nemam.
Ljudi, zasto su detinci (sad nadjoh na guglu sta je to, jebeno sam glupa, gresna i neupoznata sa simVolikom vezivanja na detince, materice, i oce) u istorijskoj citanci i radnoj svesci? a sa druge strane i mnogo poraznije, ta ista deca ne treba da znaju kako je izgledala i za sta je bitna antifasisticka borba, ne samo srba, nego i uopste, pre i tokom drugov sv. rata.

Krass's picture

Grehopadna, ovo mi promaklo.

Znači brat Ljušić je, sedeći na mestu direktora Zavoda za udžbenike, sebi namestio tezgu i narisao Istoriju za 7. razred oš, narečenog naslova DETINCI MATERICE OCI?!

Pitam se o čemu li je unutra pisao? O tome kako je Nedić kao najveći srpski državnik, dok se onomad lepo živelo u Sriji i "vezivalo" i "odvezivalo" za Detinjce i Materice, USPUT savršeno rešio "Jevrejesko pitanje"? Da li je pominjao u knjizi: dal su dušegupke vozili i za Očeve, ili su preskakali, pa ih odvodili tek za Uskrs? I da li su tadašnje srpske vlasti konfiskaciju imovine Jevreja humano uskladjivala sa verskim praznicima?!

Slažem se sa Urbanom (samo kao presedan!) - ovo je knjiga koja, iako je nikad nisam imala u rukama, MOŽE SLOBODNO OD 1. SEPTEMBRA DA POSLUŽI ZA POTPALU!!!

grehopadna's picture

bas tako.

inace, sama ova lista je materijal za tri godine istrazivanja za doktorsku tezu.
p.5 slovacki jezik. VII razred vezbanka: porodicni svecani trenutci (trenuTci: typo ili lose lektorisanje u naslovu?). Valjda je rezon bio sledeci: deca u 7 razredu su u pubertetu, hormoni rade i treba im skrenuti paznju na porodicne vrednosti. ok. ali zasto detinci, materice i oci? ne kazem da treba da se vratimo u vreme sletova, ali sta da radi moj sestric polu-madjar, dete koje hoce u skolu na srpskom, a kod kuce ne slavi neke takve praznike, zasto on ili moje buduce dete koje kod mene nece slaviti detince o tome da uci u skoli? zasto ne o kondomima, stds, zastiti od hiv i nezeljene trudnoce ako se vec bavimo porododicom i onome sto prethodi osnivanjuporodice u osnovnoj skoli? ostavimo tu decu da biraju sama sta ce i kako ce u porodicnom zivotu kad odrastu.
no da priznam. ja sam idiot. a brat ljusic je bukvalno shvatio althussera kojeg verovatno potajno primenjuje dok ga javno prezire kao marksistu: skola je medju osnovnim ideoloskim aparatima drzave, a i crkve.

Aristokle's picture

Grehopadna, Srbija nije

Grehopadna, Srbija nije sekularna, gradjanska drzava, vec fundamentalisticko-pravoslavna tvorevina ogrezla u zlocinu.

Ceo normalan, civilizovan svet nam se smeje, jer dopustamo da nam idioti vec decenijama kroje sudbinu, unistavajuci sve pred sobom. Da li to i nas cini idiotima? Velika je sansa da je tako.

urban_revolt's picture

gorece ti udzbenici od 1.septembra...

("Istorija", za III razred prirodno-matematičkog i IV razred društvenog smera; autori: Kosta Nikolić, Nikola Žutić, Momčilo Pavlović i Zorica Špadijer; Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd 2002.)

kad tad...

oibibio's picture

digresija iz susjedne drzave

ne da pokaze da je obrazovanje u BiH bolje, nego da pokaze da je protektorat zakon i za BiH i za Srbiju. Bez inicijative Evropske komisije ne bi onim konjima sto sjede u parlamentu ovako nesto nikada na pamet palo:

Uskoro "Kodeks za zaštitu ljudskih prava u školama"

Predstavnici Fondacije za kreativni razvoj i Udruženja za saradnju roditelja i škola u BiH od 10. septembra će započeti distribuciju publikacije “Kodeks za zaštitu ljudskih prava u školama” svim školama u zemlji na korištenje u redovnoj školskoj praksi.

Ta fondacija i udruženje u petak su u Sarajevu organizirali radni sastanak u vezi sa završnim kreiranjem publikacije na kome su se pored predstavnika resornih ministarstava odgovornih za razvoj obrazovnog sistema u BiH okupili i predstavnici organizacija civilnog društva koji rade na unapređenju obrazovanja, kao i predstavnici Delegacije Evropske komisije u BiH i OSCE-a.

Prijedlozi i sugestije sa sastanka bit će uvaženi u kreiranju završnog dokumenta.

Publikacija ima za cilj usklađivanje obrazovnog sistema u BiH u skladu s dobrom praksom obrazovnih sistema zemalja Evropske unije.

Primjena ovog dokumenta u školama u BiH će obezbijediti kvalitetnije obrasce ponašanja i etičkih odnosa među sudionicima obrazovnog sistema u školama te predložiti instrumente zaštite ljudskih prava u školama u oblasti nastave i vannastavnih aktivnosti, zdravoga i sigurnog odgojno-obrazovnog okruženja i demokratskog učešća u školskom životu.

"Publikacija će ponuditi i mehanizme nadgledanja poštivanja ljudskih prava u školama kao i disciplinske mehanizme za osobe koje diskriminiraju ljudska prava u školama", kazao je Feni direktor Fondacije za kreativni razvoj Jesenko Osmanagić dodajući da će se uz distribuciju organizovati i prezentacije publikacije u 32 grada u BiH.

Radni sastanak se provodi u okviru projekta “Zaštita ljudskih prava u školama“, koji ima za cilj da snažnije pokrene reformske procese u oblasti obrazovanja te unaprijedi pozicije učenika, nastavnika i roditelja u obrazovnom procesu.

Projekt direktno doprinosi demokratizaciji obrazovnog sistema, većem poštovanju i zaštiti ljudskih prava u školama te podizanju kvalitete odgojno-obrazovanog sistema u BiH .

Aktivnosti projekta se provode uz finansijsku podršku Delegacije Evropske komisije u BiH i Ambasade Ujedinjenog Kraljevstva u BiH.

[FENA]

mimi's picture

YESSSSSSSSSSSSSSS!!!!

oibibio wrote:

protektorat= zakon za Srbiju

Aristokle's picture

protektorat= zakon za

protektorat= zakon za Srbiju

Potpisujem.

mimi's picture

ocemo peticiju?

evo ako imas neku vezu na rts-u da tamo krenemo sa kampanjom

Aristokle's picture

Nemam vezu na RTS-u, a cisto

Nemam vezu na RTS-u, a cisto sumnjam da bismo postigli neki efekat. Dovoljno je samo (tragicno) saznanje da nam je protektorat neophodan.

malena's picture

Ko ce da nam bude

Ko ce da nam bude protektorant? Prvo da se opredelimo pa onda da ih pitamo hoceli da nas cuvaju i vaspitavaju pa tek onda peticija!
Dok se to ne dogodi ja predlazem da se istorija kao predmet stavi u kategoriju fakultativnih predmeta, kao veronauka-koju bi trebalo ukinuti i sl. Ej ajde peticija za ukidanje veronauke!

HCM's picture

Ko ce da nam bude

Ko ce da nam bude protektorant?
State of Exit!
:))

urban_revolt's picture

opet krivo...

treba predochiti buducim gimnazijskim maturantima iz kakvih ce knjiga uchiti istoriju...
i kakve su posledice negiranja antifeshisticke borbe...

uz kaziprst na ministra parivodica koji je na najgledanijem prenosu skupshtine trazio da ljudi poput zarka koraca stoje mirno na pomen djenerala nedica...

kuc kuc...

ko je...?

fashizam pred vratima...

i bash me zanima misljenje crkve po pitanju tog udzbenika...
jel' bogougodan...?

Krass's picture

E pa nećeš ga majci više :)))

Znam za jadac!

an archos's picture

zakon

Potpisujem.

angie's picture

malo pojashnjenje.

da bi se izdao udzbenik, izdavach je tek chetvrti u lancu, prvo koncepr osmisli prosvetni savet-satvaljen od rezimskih profesora na fakultetima, i ministarsvo prosvete, sa isto tako rezimskim kadrovima, pa autori, koji su samo fiktivno slobodni na trzishtu, a u stvari u tesnoj vezi sa prvima i drugima napishu neshto shto odgovara vec postavljenoj konstrukciji, onda taj rukopis ministarstvo odobri, pa se tek onda publikuje.
Trenutno zavodom rukovodi radosh ljushich, istorichar, profesor na fakultetu, autor udzbenika i ostalih publikacija iz oblasti istorije, mentor sadashnjim urednicima iz ove oblasti, kum nebojeshe jovanovica,choveka veoma neobichnog lika i dela, da bi bio na poziciji koju ima , takodje autora i urednika knjiga iz istorije , vodja obraza-nacionalistichko-fashistichke organizacije i tesni saradnik sadashnjeg premijera, kome chak ni to nije pomoglo da bude izglasan za chlana ONAKVOG sanu.

tripraseta's picture

ali

mu nije smetalo da postane sponzorusa.
Evo jos jednog dela, dragog Radosa Ljusica
KARADjORDjEVICI; Fondacija Karić, Narodna knjiga, Beograd 2001

angie's picture

daleko

od sponzorushe, prasici dear, on je kadar,( a karici su to ponosno & ljubavlju izdali), a inache autor nacionalne istorije za sedmi razred, dok je kum nebojsha nastavio gde je mentor stao, pa napisao istoriju za osmi .

urban_revolt's picture

imam osecaj...

da vec mogu da osetim miris dima iz shkolskih dvorishta...

gorece istorije za sve razrede svih shkola...
samo obavestite ucenike na vreme... :)

tripraseta's picture

kadar

angie's picture

pa vidish,

koja je to radost!?:)

JJBeba's picture

jasna

tripraseta wrote:

ša kaeš, a?

tripraseta's picture

pa, sta da kaze

tri se meseca sastaju...

JJBeba's picture

tripraseta wrote: tri se

tripraseta wrote:

tri se meseca sastaju...

;)))))))))) nikako da se dogovore

tripraseta's picture

a doktor lepo prepisao

u m e r e n o!!!

mayo's picture

Pogođeno

Aktuelan blog. U Hrvatskoj je tendencija izjednačavanja antifašističke borbe i ustaškog režima. Premda se državni vrh u svakoj svečanoj prilici poziva na antifašizam (uglavnom zbog EU), pri tome se, kao protuteža,naglašavaju partizanski zločini i stvar se svodi na - svi su oni bili isti. Pri svakom spomenu Jasenovca, obavezno se navodi i Bleiburg.
Momci koji su izgubili utakmicu prije šezdeset godina misle da iskrivljavanjem povijesnih činjenica mogu danas promijeniti rezultat. To je u prvom redu Crkva i dio zatucane desničarske ekipe.
Zaboravljaju da po Istri, Primorju, Dalmaciji i (posebno) otocima ima previše ploča kao onih koje navodi gorran. Zaboravljaju (a neki i ne znaju) da su Pavelić & co predali Italiji kompletan Jadran i time osudili Hrvate na talijanizaciju ili iseljavanje. Što je, jasno, dovelo do velikog protivljenja i odlaska u partizane. Što je opet vodilo do talijanskih represalija i novih ploča.
Tragično je da se zaboravljaju ljudi i miniraju spomenici onima koji su dali svoj život da se (između ostalog) hrvatska riječ i ime održe. A to čine "velikihrvati" koji istovremeno veličaju ustaše koji su sve učinili da se uništi i ublati hrvatsko ime.
O hrvatskim udžbenicima povijesti drugom prilikom.

Krass's picture

Novi udžbenici za novo vreme

Odličan i potresan tekst. O tome kako se jedna tegobna, mučna istorija u današnjoj nakaznoj državi Srbiji pretvorila u još nakazniji udžbenih (sa smetlišta) istorije za III razred gimnazije. Tako je to kad fantomski istoričari pišu i kad je prepodobni Radoš Ljušić na čelu Zavoda za udžbenike.

Ova zemlja je, nažalost, i dalje spremna samo za palanačku interpretaciju istorije. Udžbenik postoji već nekoliko godina, podigao je mnogo prašine u javnosti, pogotovu stručnoj, ali će nam i ove školske 2007/2008 godine gimnazijalci i dalje učiti iz njega.

Jer, posao još nije do kraja završen - Srbiji se žuri da se krupnim koracima odrekne antifašizma. U potpunosti.

Krass's picture

Smrt kurzivu sloboda narodu :)))

Vratila ga u normalu. Thx ;)))

tripraseta's picture

vidim ja

da ce taj M. Roata i ulicu da dobije
btw, dobar post Gorane

dzu's picture

gorran

it was about time.

--------------------------------------------------------------
''I cannot and will not cut my conscience to fit this year's fashion.''

KEEP ON ROCKIN' IN THE FREE WORLD!

gorran's picture

još malo Šibenika


katedrala
Ima još - ako hoćete

angie's picture

naravno

da hocemo!

JJBeba's picture

....lepi Mario

gorran's picture

malo kurioziteta









Ovakve se stvari retko sreću poslednjih decenija...

gorran's picture

ali, da se gratimo pesmi kamena i neba





dzu's picture

fotke su predivne

skroz si me vratio u vremenu. merci. :)

--------------------------------------------------------------
''I cannot and will not cut my conscience to fit this year's fashion.''

KEEP ON ROCKIN' IN THE FREE WORLD!

JJBeba's picture

gorane

mmmmmm, kala....
:)

gorran's picture

ali da se vratimo lepom Mariju

i njegovim saradnicima





u zajedničkoj akciji - sve sam ljuti antifašista

JJBeba's picture

fin momak...

urban_revolt's picture

nego pade mi neshto na pamet...

ako su ljudi sa prostora 3 najvece republike bivshe SFRJ antifashisti...
i antikomunisti...

a neshto ni zapad ni istok ne mirishu mnogo...

pljuju na ovakvu demokratiju,drzavnu upravu,celokupni sistem i politichare redom...

mozda su anarhisti a da to i ne znaju...

gorran's picture

da im objasnimo još jednom?


JJBeba's picture

Italian general

Italian general, born in Modena, Emilia-Romagna, N Italy. He was in charge of the Italian troops that fought alongside Franco's forces in the Spanish Civil War.


Head of the army's general staff during World War 2, he escaped to Brindisi after the 1943 armistice. He was tried for his Fascist connection and for abandoning the defence of Rome, and sentenced to life imprisonment, but this was overturned in 1948.

Krass's picture

(posni) čaršaf, za JJB i Gorrana ;)

Znam da ponekad zvučim naivno. Ali, pošto je ovo blog o antifašizmu i, u suštini, još nezavršenom II svetskom ratu na ovim prostorima, evo da probam kako ja to vidim.

Srbi su imali nesreću da u 20. veku ogreznu u dva ogromna zla tog veka - fašizam i boljševizam. Mislim da nam ni jedno ni drugo zlo nije baš uhvatilo korena u genuine formi, oba su bastradna. Boljševizam kao potpuno autohton, sa otklonom od Staljina i Rusije, a fašizam provučen kroz musavo sito kralja, otadžbine, Čiče, Đuića, odbrane ugroženog srpstva, itd. Ovde ne govorim o srpskom fašizmu s kraja 20. veka, on je, čini mi se, bio mnogo više genuine.

Kad se 90-tih krenulo sa relativizacijom dualizma četnici vs. partizani, ljudi su sve glasnije govorili kako je trebalo imati pameti i muda pa te 1941. znati koja je prava strana. Po meni je to bila lažna dilema. Svako ko je imao muda, ali i bio dovoljno hrabar, trebalo je da se nađe na drugoj strani, protiv fašizma i nacionalsocijalizma. Mada se, sa istorijske distance, može akademski i cinično raspravljati jesu li Saveznici zaklali pogrešnu svinju, kako onomad reče Ser WC, postoje različita mišljenja šta je i ko je sve uticao da saveznici sa simpatija za vladu u izbeglištvu i đenerala pređu na simpatije prema partizanima. Kako god, meni tu ništa nije sporno.

Sporne su mi godine od 1945. pa nadalje. Mislim da bi period od 1945. do 1990. trebalo potpuno, transparentno odvojiti od prave antifašističke borbe, jer stalnim insistiranjem na „kontinuitetu” dolazi do velikih zabluda i pogrešnih zaključaka. Činjenica prave antifašističke borbe, u jednom periodu, nikoga ne može da oslobodi krivice za naknadne zločine koji su činjeni, navodno u ime antifašizma.

Lustracija koja je izostala u Srbiji, ali i u Hrvatskoj, samo je dokaz DOGOVORNE istorije devedesetih: nema (skoro) nikoga u chorus-lineu srpske politke devedesetih a da nije bio na ovaj ili onaj način povezan s Udbom (KOS, SDB), ili, rečeno preciznije, nije samo reč o pojedinačnim vezama s obaveštajnim strukturama Jugoslavije, nego o delovanju tih službi u novonastalim okolnostima tranzicije, o preživljavanju njihovih kadrova koji su oblikovali istorijske procese na području bivše države krajem osamdesetih, čineći od raspada SFRJ sasvim kontrolisan proces: jogurt revolucija da bi Srbija preliminarno bila cela a ne od tri dela, nošenje Lazarevih mošti kako bi se Srbi homogenizovali, onaj nesretni Gazimestan koji sam juče pominjala... I naravno, reaktivno, Hrvati, Slovenci, itd.

To udbaško nasleđe bitno reguliše događaje u srpskoj politici i danas. Čim pažljivije pogledaš motivaciju nekog sukoba na političkoj sceni, to odmah ispliva.

I još nešto. Stalno delimo vreme na pre i posle Miloševića. Ali, po meni, postoji taj jedan interegnum između Tita i Miloševića, gde su ideološki formirane sve ideologije koje su danas na vlasti. Tada se sve desilo. Mislim da je to "tajno mesto" svih ideoloških formacija koje su nastale, koje su i danas žive. A nedavno sam čula, i potpuno se slažem, da SFRJ nije bila ni komunistička, ni totalitaristička, već apsolutno prosvećena samoupravna socijalistička - monarhija.

Ima onaj Linčov film, Malholand Drajv, gde se radnja nekako stalno odvija u vidu sna u snu. Ovo kod nas je košmar unutar košmara! Mislim da se na nekakav simbolički način stvari moraju konačno dovršiti. Mada, ne vidim ko u Srbiji ima motiv, želju i znanje da to obavi. A ključna reč je, naravno, suočavanje sa krivicom.

Zato u Srbiji imate osećaj da prošlost "preskače" kao pokvarena ploča, nikako da vreme/istorija krene iz te 1945.

Iz te nagomilane magme stižu i ovi udžbenici za decu.

gorran's picture

ту крас

Osim perioda 41-45, perioda 45-90, perioda 90-danas, postoji i period 80-90, to si dobro primetila.

Ali, u suštini, mene zanima period 2007-2077, koji mene trenutno najviše zanima.

Ukratko, imam osećaj da postoji 

- ne samo pojedinci, nego organizacija, sistem 

- štaviše, ne samo postoji, nego je na vlasti

zavera koja pokušava da u svojoj laboratoriji stvori lažni rat, međunacionalni rat do istrebljenja, da ga zamrzme,
i da ga inokulira našoj deci, da bi se u pogodnom trenutku odmrzao i ponovo zapalio Balkan. A ništa ne može izroditi toliki užas kao laž shvaćena ozbiljno.


Znači, ja se ne borim u ratu 41-45, nego u ratu 2017, i zauzimam poziciju u skladu s tim.

Krass's picture

Gorran: "Znači, ja se ne

Gorran: "Znači, ja se ne borim u ratu 41-45, nego u ratu 2017, i zauzimam poziciju u skladu s tim."

Apsolutno tako. Ali moraš da nateraš tu iglu na gramofonu da konačno NEKAKO preskoči sa tih godina koje su ostale nerazjašnjene. Nojev sindrom kombinovan sa zamenom teza, praktikovan toliko decenija, nije dao bogzna kakve rezultate. Vidiš i sam.

Ili hoćeš da kažeš da, na kraju, čovjek dođe do zaključka da više nema smisla baviti se prošlošću?

gorran's picture

šta to tačno nije jasno?

Krass wrote:

godine koje su ostale nerazjašnjene

Na koje godine misliš? 80-90? Šta je tu toliko misteriozno?

Krass's picture

Udbaško nasleđe

Da, pa i oko toga smo se dogovorili, zar ne?

Ti kažeš NEKA ORGANIZACIJA, ja kažem Služba.

Služba je jedina prava elita u Srbiji.

Pa kako ćeš da se boriš protiv tog novog rata 2017, ako ne odradiš LUSTRACIJU svega toga zajedno?!?!?!

gorran's picture

pazi, kliznućeš

u teoriju zavere. SLUŽBA danas = big bussiness & org. crime. Ima i neke "tajne" veze sa ratom 91-95-99, i zato je izrazito antihaški nastrojena.
Zlo o kome ja govorim ima mnogo širu osnovicu.

Krass's picture

gorran wrote: Zlo o kome ja

gorran wrote:

Zlo o kome ja govorim ima mnogo širu osnovicu.

Pa slobodno elaboriraj. Što samo ja da se blamiram i ostanem upamćena ko skriboman. Već po čaršafima postajem ravna Urban_Revoltu. ;)))

urban_revolt's picture

kazem ti ja...

bitan je istorijat sluzbi...

gorran's picture

Job is not done

until paperwork is finished.

Quote:

"Pa slobodno elaboriraj."

Samo ti podjebavaj.
Zato sam i stavi naslov: Više od laži - prvi deo
Tek ćeš ti da vidiš ko je opširan.

urban_revolt's picture

pazi ideju...

stavish celu arhivu na sajt...
10E upad...

ja bih platio...
iz mesta...

i kinta se iskoristi za reformu sluzbi bezbednosti...

poshto je neshto tako trulo nemoguce reformirati treba praviti novo, ali to onda dolazi u sukob sa starim i prichi je kraj...

nema politichke volje...tachka.

Krass's picture

Eh, što ga ovako skrati, U_R?!

Taman sam te pohvalila za ekstenzivnost ;))))

urban_revolt's picture

intenzivno radim...

na extenzivnom materijalu... :)

a sad shto ga skrati...
shto carshafi...
shto sad to a ne neshto drugo...

uuuh... :)

teshko je naci meru chak i u ovome...
ili narochito u ovome... :))

urban_revolt's picture

novu poziciju...?

da pogadjam...

poziciju nulte tolerancije prema fashistima...

an archos's picture

Krass wrote: Ali, po meni,

Krass wrote:

Ali, po meni, postoji taj jedan interegnum između Tita i Miloševića, gde su ideološki formirane sve ideologije koje su danas na vlasti. Tada se sve desilo. Mislim da je to "tajno mesto" svih ideoloških formacija koje su nastale, koje su i danas žive. A nedavno sam čula, i potpuno se slažem, da SFRJ nije bila ni komunistička, ni totalitaristička, već apsolutno prosvećena samoupravna socijalistička - monarhija.

S ovim sam gotov da se slozim.
To naravno, ne objasnjava Srbiju kao jedinu u tom ex-yu prostoru koja ne moze, ali bas NE moze da izadje iz 20-tog veka.
Ako bi smo mogli da utvrdimo sta je to - Dominantna ideja- srpskog drustva, pocevsi od starta 20.veka, mozda bi nam nesto bilo jasnije.

HCM's picture

Krass, evo nisi sama:)

an archos wrote:

Ako bi smo mogli da utvrdimo sta je to - Dominantna ideja- srpskog drustva, pocevsi od starta 20.veka, mozda bi nam nesto bilo jasnije.

Kao i sada: teritorija i dominacija nad ostalima umesto sopstbena drzava i sopstvena sreca. Ako je pocetak 20. veka polazna tacka , neminovano se vezuje za Karadjordjevice. Ta "demokratija" od 1903 do balkanskih ratova ce pre biti posledica nacina kako su se vratili na presto i zivotnog doba kralja, nego njegovih demokratskih ubedjenja.
Pretenzije na druge teritorije su tada recimo bile legitimne, ali nacini na koje su se ostvarivale vrlo sumljive. (Sarajevski atentat - Apis). Odmah po okoncanju 1. sv. rata, jasno su se pokazale zelje Srbije da dominira, sto joj je i uspelo zahvaljujuci poziciji u ratu na strani pobednika. SHS je zapravo bila Velika Srbija, doduse sa ustupkom u pogledu naziva drzave. (, srpska dinastija, srpska vojska, srpska valuta....)To naravno nije moglo dugo da traje pa su krenuli problemi (ubistvo u skupstini, ukidanje ustava, konkordatska kriza, blago osamostaljenje Hrvatske....)koji su prestali da budu aktuelni izbijanjem 2. sv. rata.
Period komunizma je svakako sprecio srpske ambicije za uvecanjem teritorija i dominacijom, ali i pri blagom popoustanju stega komunizma ponovo se javlja taj poriv. To se cini mi se poklapa sa idejom koju je dala Krass o ishodistu danasnjih politika.(memorandum, jogurt revolucija, zuta greda, pokusaj Cankarjevog doma...)
Da se razumemo, komunizam jeste obuzdao srpske ambicije za hegemonijom, ali je imao mnogo drugih mana, tako da ga ne smatram za resenje, naravno.
Lepo bi bilo da je ovo samo istorija koja nekoga moze zanimati a drugoga ne, da taj problem jos uvek ne traje. Ovo sto nam se dogadja je upravo nastavak tog procesa, koji je nadajmo se na kraju.(Crna Gora samostalna uprkos zelji Srbije, aspiracije prema delu BiH, otvorena zelja za vladanjem na Kosovu)Dakle teritorije i hegemonija.
Zbog ovoga smatram da je dobro sto ce Kosovo, nadam se, postati nezavisno, sto ce BiH postati gradjanska drzava, sto je CG nezavisna, sto ce Hrvatska, Makedonija napredovati ka Evropi.... Sve ovo je dobro zbog Srbije same. Kad vec sami ne mozemo da ukapiramo da treba da se okrenemo sebi i svoju srecu gradimo, bar da nam postane jasno da je sve drugeo nemoguce pa da nam nista drugo ne preostane osim svoje srece.
Malo li je?

an archos's picture

HCM wrote:Da se razumemo,

HCM wrote:Da se razumemo, komunizam jeste obuzdao srpske ambicije za hegemonijom, ali je imao mnogo drugih mana, tako da ga ne smatram za resenje, naravno.

Ja recimo, mislim da je komunizam bio jedina moguca forma ostvarivanja ideja srpske hegemonije.
I zato to jeste ,,idilicno doba,, za sve srbe u jednoj drzavi.Nesto se moralo i platiti.Dominantna ideja je mimikrijski artikulisana kao ,,bratstvo i jedinstvo,,.
No svi su znali da je to samo mantra postojece dogme.

Krass's picture

HCM, na zanimljiv način si se nadovezao

na moj tekst. Da sam imala više vremena, i da me nije sramota da svako malo ispadnem skriboman, i ja bih dotakla te teme koje zalaze još dublje u istoriju problema.

Pomenuo si nezavisnost Kosova. To je sad puka formalnost.
Da, svi su se otcepili od nas. Od tog nekog alien-a kojeg nosimo u sebi. Krajnje je vreme da se i mi otcepimo od nas. Samo još da precizno lociramo aliena, pa možemo da odahnemo. ;) Inače, ovo nisam ja izmislila, to su reči reditelja Milutina Petrovića, ali ih u celosti preuzimam kao svoje. ;)

JJBeba's picture

lustracija

je izostal posle Miloševića. A prvu stvar koju je De Gol uradio kada je došao na vlast je da glavnog popa otera. Lepo uvatio i otero ga zato što je sarađivao sa nepijateljem u Višijevskoj Francuskoj. Baš me zanima da li to piše u nekom od naših udzbenika za decu.

Krass's picture

Lustracija

@JJB, Kapi: Zakon o lustraciji je stupio na snagu, ako se ne varam, 2003. godine i važi do 2013.

Taj zakon ima mnogo problema, ali je daleko najveći problem ŠTO SE UOPŠTE NE PRIMENJUJE!

Naravno, nema mesta čuđenju, izglasan je isključivo zahvaljujući DOSu, a DSS, SPS i SRS bili su izričito protiv njegovog donošenja. Raspadom DOSa, na neki čudan način, DOSov sastavni činilac, Demokratska stranka, prestaje da podržava primenu ovog zakona. Dakle, trijumvirat koji je danas na vlasti, DS, DSS i SRS, u celosti ne želele ovaj zakon, i to nam jasno stavljaju do znanja.

kapi's picture

Mislim da je ok

sto se odnosi na period od 23. marta 1976. kada je na snagu stupio Medjunarodni pakt o gradjanskim i politickim pravima. Inace, ne treba da ima rok trajanja.

urban_revolt's picture

evo pozdrava iz nisha...

Image and video hosting by TinyPic

JJBeba's picture

redaktor?


Predrag J. Marković
naučni savetnik Instituta za savremenu istoriju i pobednik Kviskoteke? qqqq Sada na TV Avala sa Dargoljubom Žarkovićem i ne sećam se sa kim trećim vrti onaj sat i mrsi

adam weisphaut's picture

Ma nije vazno koje treci,

Ma nije vazno koje treci, vazno je da sva trojica raspedaju o svemu od Kanta do kiselog kupusa, kao bogomdani eksperti za sve. Trebalo bi preimenovati emisiju u trojica mudraca
------------------------------------------------------------
Priests, professors and doctors, you are mistaken in delivering me into the hands of the law. I have never been one of you; I have never been a Christian; I belong to the race that sang on the scaffolds

Krass's picture

Adame, sine, važno je ko je treći :)

prvo, možda taj treći sreću kvari, što nije zanemarljivo ;-)

A u ovom slučaju treći je Vladan Todorić, kojom prilikom molim dobrohotnu Hag da iznese ponešto o liku i delu :) Ja sam ga ranije slušala u Peščaniku i mnogo volela ono što čujem, a onda mi je Hag otvorila oči ;)))

adam weisphaut's picture

Krass

ne radi li pomenuti kod vicepremijera nam?
------------------------------------------------------------
Priests, professors and doctors, you are mistaken in delivering me into the hands of the law. I have never been one of you; I have never been a Christian; I belong to the race that sang on the scaffolds

Krass's picture

adame, adame, viš da je važno!

Sve ima veze sa svime, i ništa nije onako kako izgleda. I taj ti potpis mnogo podugačak, ko će ga bre čita svaki put? Skrati, sažmi i pis brader. ;)))

adam weisphaut's picture

Pa izmenja

tamo plejada mudraca, ali sve nekako ispade isto. Svi su zamenjivi osimnenadjebivog Vukadinovica, on je fenomen. Sto se tice potpisa, moracu iako ga smrc volim. Pis soul sister

JJBeba's picture

mrsačina nevidjena

tamo sa tim peščanim satom na toj TV Avala. Dosadno, ubi, ja slušala 5 minuta i pobegla. Žvaaaaalave, pesak curi, meni spooooroooooooo. Najzanimljiviji mi taj sat. Potesća me na moj kad kuvam "3 minuta jaje". Samo veliki

adam weisphaut's picture

Ima tamo zlatnih momenata,

Ima tamo zlatnih momenata, kao kad Zarkovic udari odu Miskovicu ili Djokica uzme da vrska o "del javnosti", ali najjaci su kad krenu da komentarisu fudbal- u koji se razumeju k'o marica u onu stvar.

JJBeba's picture

joooj adame

pa ti to gledaš?!Qu Qu ja ne mogu duže od 5 minuta. A i brate ružni su.

adam weisphaut's picture

Ja sam ti poznati mazohista,

Ja sam ti poznati mazohista, a onaki kakvi su, a jadni su, zabavno je za gledati. Mislim tragikomicno

pidola's picture

“Crkva je najvažnija

“Crkva je najvažnija čovekova kuća. Ko ide u crkvu imaće Boga za pomoćnika sebi, ko ne ide u crkvu neka ide kod doktora, možda mu roditelji nisu zdravi”
Da li je moguce ovo?
Kakva glupost,kakva laz,kakvo trovanje.
Ovo je da se tuzi,ustvari kako je ovako nesto smelo da prodje.

Krass's picture

Pidola, di si ovo našo?

Nadam se da je citat iz intervjua one jurodive Aleksandre Janković? Ili tako nešto.

Nije valjda opet iz nekog udžbenika?!

malena's picture

Krass wrote: Nadam se da je

Krass wrote:

Nadam se da je citat iz intervjua one jurodive Aleksandre Janković? Ili tako nešto.

Nije valjda opet iz nekog udžbenika?!

Kapi je postavila link u prethodnom komentaru. I jeste iz knjige

Krass's picture

Izvinjavajte, nisam otvorila link.

Znači, "Zavičajni bukvar", dečji pesnik Mošo Odalović. Opština Palilula delila "svojoj" deci.

Dečji pesnik?!?!?!?!

Btw, vest je iz 2002. Možda je danas bolja situacija?!

gorran's picture

ha-ha-ha!

Krass wrote:

Btw, vest je iz 2002. Možda je danas bolja situacija?!

Ništa lepše nego početi dan zdravim smehom.
Btw, imate dosta uvrnut smisao za humor, draga moja.
Ali, meni ne smeta :))

Krass's picture

tzv. tongue in cheek, dear.

Jer, šta nam drugo ostaje?

Nešto nevezano za temu: ovo su dani nekog velikog posta, izgleda. Danas jedva našla ribu na Palilulskoj pijaci. Kaže moj prodavac - ne znate?! pa ceo Beograd posti!

Boktemazo, Srbi su sad bogougodan narod. SPC rulz na svim frontovima.

Šta reći osim ponoviti reči, mislim, Pere Lukovića: "Peščanik bi trebalo da se emituje preko sistema za uzbunjivanje, umesto sirena, svakog dana u podne, jedno sat vremena, u celoj Srbiji."

JJBeba's picture

kras......

...gde ti živiš? Pa jel reko otoič Djelić da će Srbija biti primljena u EU do Vidovdana 200ineke, ej do Vidovdana...valjda mu to dodje keč sa Kosovskim bojem

gorran's picture

nego kako nego post

Ja sam već popio jedan "access denied" pri pokušaju upada u ženske gaćice - ispostavilo se da su pravoslavne.

Moraću i ja nekako da isposlujem nagradu kao predsednik Tadić

kapi's picture

krass

Zakon o lustraciji je donet i odnosi se na period od 23. marta 1976., ako se ne varam, kada je na snagu stupio Medjunarodni pakt o gradjanskim i politickim pravima. Mislim da je to ok.

komentari